ေနျခည္မွာ ေရႊရည္ေလာင္းပါလို႔
(အိႏၵိ အေရွ႕ေျမာက္ျခမ္းမွ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္တစ္ဆူ)
ေဒါက္တာနေႏၵာဘာသ (ကာလကတၱား)
 ၿငိမ့္ေညာင္းသံစဥ္မ်ားႏွင့္အတူ
 လႈပ္ခပ္ဆူညံသံမ်ား ေရာေႏွာေဝစည္ေနသည္။ စင္ျမင့္ေထာင့္ တေနရာ မွ ဟန္ပါပါ 
ယိမ္းထိုးသီဆိုတီးခပ္ရင္း တိုင္းရင္းသားဘာသာျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖေနသည့္ 
မိနစ္အနည္းငယ္ အတြင္းမွာ ပင္ ေၾကျငာသံတစ္ခု ထပ္ဆင့္ထြက္ေပၚလာသည္။ 
ရုတ္ရုတ္သဲသဲျဖစ္ေနသည့္ ရုတ္ျခည္းၿငိမ္က်သြား၏။
ၿငိမ့္ေညာင္းသံစဥ္မ်ားႏွင့္အတူ
 လႈပ္ခပ္ဆူညံသံမ်ား ေရာေႏွာေဝစည္ေနသည္။ စင္ျမင့္ေထာင့္ တေနရာ မွ ဟန္ပါပါ 
ယိမ္းထိုးသီဆိုတီးခပ္ရင္း တိုင္းရင္းသားဘာသာျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖေနသည့္ 
မိနစ္အနည္းငယ္ အတြင္းမွာ ပင္ ေၾကျငာသံတစ္ခု ထပ္ဆင့္ထြက္ေပၚလာသည္။ 
ရုတ္ရုတ္သဲသဲျဖစ္ေနသည့္ ရုတ္ျခည္းၿငိမ္က်သြား၏။
          ဗုဒၶဘာသာဝင္
 သူေတာ္စင္ ပရိတ္သတ္အေပါင္းတို႔ “ေဗာဓိသုခ ဓမၼဓာတု အလိုေတာ္ျပည့္ေစတီေတာ္” 
ေရႊထီးေတာ္တင္လွဴပြဲႏွင့္ ဗုဒၶါတိေသက အေနကဇာတင္ အခမ္းအနား 
စတင္ေတာ့မည္ျဖစ္ပါသျဖင့္ ------------ အခမ္းအနားမွဴး၏ 
ပိုမိုအားျဖည့္ထားပံုရသည့္ ေက်ညာသံ ၾသၾသႀကီးသည္ ပြဲခင္းထဲမွ 
ဆူညံသံမ်ားၾကားတြင္ ေပၚလိုက္ ေပ်ာက္လိုက္ ျဖစ္ေနသည္။       
   
အခ်ိန္ကား - ၁၃၆၄ ခု၊ တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ (၉) ရက္၊ (၂၈၊ ၁၁၊ ၂၀၀၂) ၾကာသပေတးေန႔၊ နံနက္ ၈ နာရီ ၃၆ မိနစ္။  
          ေနရာကား - အိႏၵိယ အေရွ႕ေျမာက္ျပည္နယ္တစ္ခုျဖစ္သည့္ ေတာင္ပိုင္းအစြန္ဆံုးက်သည့္ ဆဗရုမ္း ခရိုင္ခြဲ၊ မာႏု ေဘာင္းကူးေဒသ (Manu Bankul)။
  ျမန္မာႏိုင္ငံ၊
 ျပည္တြင္းျပည္ပ သာသနျပဳ အလိုေတာ္ျပည့္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးကိုယ္တိုင္ 
ၾကြေရာက္ ေတာ္မူၿပီး၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ အမွတ္ ------------- ေန၊ ဘုရားဒါယကာ 
ဦးျမင့္စိုး၊ ဒါယိကာမ ေဒၚႏွင္းႏွင္းေအးတို႔မွ တည္ထားကိုးကြယ္အပ္ေသာ 
“ေဗာဓိသုခ ဓမၼဓာတု အလိုေတာ္ျပည့္ ေစတီေတာ္” ေရႊထီးေတာ္ တင္လွဴပြဲႏွင့္ 
ဗုဒၶါဘိေသက အေနကဇာတင္ မဂၤလာ အခမ္းအနား ျဖစ္သည္။ အခမ္းအနား 
စတင္ဖြင့္လွစ္ေၾကာင္းႏွင့္ အစီအ စဥ္မ်ားကို ကာလကတၱား၊ ေဗာဓိသုခ 
ပရဟိတေက်ာင္းဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ နေႏၵာဘာသမွ အဂၤလိပ္၊ ျမန္မာ ၂ ဘာသာျဖင့္ 
ေက်ညာသည္။ ေဘာင္းကူး ဓမၼဒီပ ပရဟိတစာသင္ေက်ာင္းဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ ဓမၼပီယမွ 
ေဒသသံုး ဖလံသားဘာသာႏွင့္ ဘဂၤလီဘာသာစကားမ်ားျဖင့္ ျပန္ဆိုေပးသည္။ အစီအစဥ္အရ 
အလိုေတာ္ျပည့္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက ဆရာေတာ္ကိုယ္တိုင္ႏွင့္ ဘုရားဒါယကာတို႔၏ 
ဘုရားတည္ျခင္း ဦးတည္ခ်က္၊ ေဒသခံ မ်ားအေပၚ ထားရွိသည့္ ဆရာေတာ္တို႔၏ 
ဆႏၵမြန္ႏွင့္ ဘုရားတည္ကိုးကြယ္ရျခင္း၏ အက်ဳိးတရားမ်ားကို မိနစ္ ၂၀ ၾကာမွ် 
ေဟာၾကားခ်ီးေျမွာက္ေတာ္မူသည္။ ဆရာေတာ္၏ ေဟာဆိုခ်က္မ်ားအားလံုးကို ေဒါက္တာ 
ဓမၼပီယမွ ပင္ ေဒသသံုးစကားျဖင့္ ထပ္ဆင့္ ရွင္းလင္း ျပန္ဆိုေပးသည္။
                   
 
ဟိႏၵဴ၊
 ခရစ္ယာန္ႏွင့္ မူဆလင္ဘာသာတို႔၏ လႊမ္းမိုးမႈမ်ားၾကားတြင္ နိမ့္က်သည့္ 
စီးပြားေရး၊ လူေနမႈအ ဆင့္ အတန္းေၾကာင့္ ကြယ္ေပ်ာက္လုမတတ္ျဖစ္ေနသည့္ 
ဗုဒၶဘာသာကို က်ားကန္ေပးႏိုင္ရန္ႏွင့္ ျပန္လည္ျမွင့္ တင္ေပးႏိုင္ရန္၊ 
ဗုဒၶသာသနာေတာ္ အရွည္တည္ ျပန္႔ပြားေရးႏွင့္ ကမာၻ႔ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတို႔အတြက္ 
ေဒသခံတို႔၏ ပစၥဳ ပၸန္သံသရာ အက်ဳိးမ်ားေရးတို႔အတြက္သာ ေစတနာသန္႔သန္႔ျဖင့္ 
ႀကိဳးစားပမ္းစား၊ ခက္ခက္ခဲခဲလာေရာက္ၿပီး အကုန္အက်မ်ားစြာခံလ်က္ 
တည္ထားေပးရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း။
ေဒသခံဗုဒၶဘာသာထုအတြက္
 သမိုင္းတစ္ေခတ္တြင္ရစ္မည့္ ေကာင္းေမြတစ္ခုအျဖစ္လည္း အနာဂါတ္ 
မ်ဳိးဆက္မ်ားလက္ထဲသို႔တိုင္ တည္ထြန္းရစ္မည့္ သာသနိက ေစတီေတာ္တစ္ဆူ 
တည္ထားေပးျခင္းျဖင့္ အခု ေရာ ေနာင္ပါ ကုသိုလ္ယူႏိုင္ၾကၿပီး ေကာင္းေမြ 
အႏွစ္ကို တစ္ေခတ္ၿပီး၊ တစ္ေခတ္ လက္ဆင့္ကမ္းေပးႏိုင္ၾကေစ ရန္၊ 
ကိုးကြယ္ရာအစစ္ကို ကိုးကြယ္နည္းက်စြာ ကိုးကြယ္ျဖစ္ပါမွ 
ကိုးကြယ္ရက်ဳိးနပ္မည္ျဖစ္ၿပီး၊ ဇာတံသရဏ ေတာဘယံ ဆိုသည့္အတိုင္း 
ကိုးကြယ္ရာလႊဲလွ်င္ သို႔မဟုတ္ ကိုးကြယ္နည္းမၽြွန္လွ်င္ 
အက်ဳိးမမ်ားသည့္အျမင္ ေဘးပင္ျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း၊ အျပစ္မဲ့ျဖဴစင္သည့္ 
ေဒသလူထုအတြင္း စစ္မွန္ေသာ ဘာသာေက်းမႈထြန္းကားေစ ျခင္းျဖင့္ ေကာင္းျမတ္သည့္ 
လမ္းညြန္မႈမ်ဳိးျဖစ္ေစရန္ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာေကာင္းပီသၿပီး၊ 
အခ်င္းခ်င္းမ်ားၾကားတြင္ စာနာတတ္မႈကရုဏာႏွင့္ 
ခင္မင္မႈေမတၱာမ်ားထားျခင္းျဖင့္ စုစည္းခိုင္မာၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းသည့္ 
လူ႔အသိုက္အဝန္း တစ္ခု ေပၚထြန္းလာေစရန္ ဆႏၵဳျပဳပါေၾကာင္း။
ယခုကဲ့သို႔
 ကိုးကြယ္ေရးဆုိင္ရာ သာသနိက အေဆာက္အအံုႀကီးတစ္ခု အၿပီးတုိင္ အထေျမာက္သည္ 
အထိ ကာလတန္ဖိုးအရ ပမာဏႀကီးမားသည့္ ေငြေၾကးကို ပါဝင္လွဴဒါန္းကာ 
အလုပ္ပ်က္ခံၿပီးကိုယ္တိုင္ကိုယ္ က် တက္ေရာက္လာသူ ဘုရားတကာ မိသားစုႏွင့္ ဤမွ်ခက္ခဲသည့္
 ေဒသတြင္ အားလံုးအဆင္ေျပ၊ အလုပ္ျဖစ္ ေအာင္ လိုအပ္သလို 
ပါဝင္ကူညီေဆာင္ရြက္ေပးၾကသည့္ ျမန္မာ၊ အိႏၵိယ ႏွစ္ႏိုင္ငံတို႔မွ 
အက်ဳိးေဆာင္ပုဂၢိဳလ္မ်ား အားလံုးတို႔အား အထူးေက်းဇူးတင္မိပါေၾကာင္း၊ 
ေစတီေတာ္တည္ၿမဲေနသေရြ႕ ေစတီေတာ္အား ဦးခိုင္ပူေဇာ္သမႈ ျပဳၾကသည္ႏွင့္အမွ် 
ေစတီႏွင့္ပတ္သတ္၍ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္သူအားလံုးတို႔သည္လည္း ကုသိုလ္အထပ္ထပ္ 
တိုးပြားေနၾကမည္သာျဖစ္ၿပီး မိမိတို႔လိုလားအပ္သည့္ ပစၥဳပၸန္၊ 
သံသရာေကာင္းက်ဳိးႏွစ္ျဖာတို႔ကို မုခ်ရယူႏိုင္ၾကမွ သာ ျဖစ္ေၾကာင္း 
ရွင္းလင္းမိန္႔ၾကားေတာ္မူသည္။
ဓမၼဒီပ
 ပရဟိတေက်ာင္းဆရာေတာ္ ဦးဓမၼပီယမွ ေဒသသံုး ဖလံသား ဘာသာစကားျဖင့္ 
ရွင္းလင္းျပန္ ဆိုေပးမႈေၾကာင့္ ဆရာေတာ္၏ ေဟာေျပာမႈကို ရွင္းလင္းတိက်စြာ 
နားလည္သေဘာေပါက္ၾကသည္။ စူးေတာက္ သည့္ ေနပူေအာက္မွာပင္ လည္တညိတ္ညိတ္ႏွင့္ 
ၿပံဳးၿပံဳးရႊင္ရႊင္ ရွိၾကပံုကို ေထာက္ျခင္းျဖင့္ ေဒသခံတို႔၏ 
သေဘာေပါက္နားလည္မႈႏွင့္ စိတ္ပါလက္ပါ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္လိုမႈကို ခန္႔မွန္း၍
 ရႏိုင္သည္။
ေရႊထီးေတာ္၊
 ငွက္ျမတ္နားေတာ္၊ စိန္ဖူးေတာ္တင္လွဴျခင္း၊ ေစတီေတာ္တည္ထားရျခင္းႏွင့္ 
အေနကဇာ တင္ေခၚ ဗုဒၶါဘိေသက မဂၤလာသဘင္ က်င္းပရျခင္းႏွင့္ပတ္သတ္၍ 
ကာလကတၱားၿမိဳ႕ ေဗာဓိသုခ ပရဟိတ ေက်ာင္းဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ နေႏၵာဘာသမွ 
အက်ဥ္းရံုး ရွင္းလင္းတင္ျပသည္။
ထီးကို
 ေနပူဒဏ္ႏွင့္ မိုးရြာျခင္းကို အကာအကြယ္ေပးသည့္ လူ႔အသံုးအေဆာင္ 
ပစၥည္းအျဖစ္ျဖင့္သာမ က မဂၤလာရွိမႈႏွင့္ ကိုးကြယ္ခံထိုက္မႈဆိုင္ရာ မရွိမျဖစ္
 ပစၥည္းတစ္ခုအေနႏွင့္လည္း ျမန္မာမႈနယ္ပယ္တြင္ သံုးစြဲ လာခဲ့ၾကသည္။ 
ဘုရားေစတီပုထိုးမ်ားတြင္ ဆတၱာဝလိ ေခၚသည့္ထီးေတာ္မ်ား တင္လွဴသည့္ အေလ့ကို 
ဘီစီ - ၁၀၀ ကာလက သစ္သားရိုးႏွင့္ ထီးရြက္သံုးဆင့္ပါထီးကို 
အိႏၵိယေတာင္ပိုင္း ဆန္ခ်ီေစတီေတာ္တြင္ တင္လွဴ ခဲ့ ၾကသည္ကို၄င္း၊ 
သံုးဆင့္ထက္မ်ားသည့္ ထီးမ်ားကို ဘီစီ - ၂၄၈ ေလာက္မွစ၍ အိႏၵိယအႏွံ႔ 
သံုးစြဲခဲ့ၾကသည္ကို ၄င္း ေတြ႔ရွိရၿပီး ျမန္မာဘက္ျခမ္းတြင္မႈ 
ပုဂံေခတ္ေလာက္တြင္မွ စတင္၍ ထီးတင္သည့္ အေလ့ရွိလာခဲ့ၾက ေၾကာင္း၊ ထီးေတာ္သည္ 
ဘုရားကို ပိုမိုတင့္တယ္ေစၿပီး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအသြင္ေဆာင္ေသာ အဘိေသကအဆင္ 
တန္ဆာတစ္ခုျဖစ္သည့္ အားေလ်ာ္စြာ ယခုလို ထီးေတာ္တင္လွဴျခင္းျဖင့္ 
ျပည္ရြာၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ သာယာေရးႏွင့္ တိုးတက္ေရးတို႔အတြက္ 
မ်ားစြာသက္ေရာက္ေစမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္းေဟာၾကားသည္။ ထပ္မံၿပီး စာေရး သူ 
ကိုယ္တိုင္ကလည္း စိန္ဖူးေတာ္၊ ငွက္ျမတ္နားေတာ္၊ ေရႊထီးေတာ္ တင္လွဴရျခင္း၏ 
အက်ဳိးတရားမ်ားကို ရွင္း လင္းေဟာၾကားသည္။ ၿပီးေနာက္ အလိုေတာ္ျပည့္ 
ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးက ဘုရားဒါယကာ ဦးျမင့္စိုး၊ ဘုရားဒါ ယိကာမ 
ေဒၚႏွင္းႏွင္းေအးတို႔အား ေရစက္သြန္းခ် အမွ်အတန္းေပးေဝဖို႔ 
ခ်ီးေျမွာက္ေတာ္မူသည္။
ယင္းေနာက္
 အခမ္းအနားမွဴးက ေရႊထီးေတာ္ တင္လွဴမည့္ အစီအစဥ္က်ေရာက္ၿပီျဖစ္ေၾကာင္း 
ေၾကျငာ လိုက္သည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ လူေပါင္းသံုးေထာင္ေက်ာ္တက္ေရာက္ေသာ 
ပရိသတ္ႀကီးမွာ ရုတ္ရုတ္သဲသဲ ျဖစ္ သြားသည္။ ဤကဲ့သို႔ ေဝးလြန္ေခါင္ဖ်ားေသာ 
ေဒသမွာ ေရႊထီးေတာ္ကို ပန္းရထားျဖင့္ အခုလို ပင့္ေဆာင္ပူေဇာ္ သည္ကို တခါမွ 
မျမင္မၾကားဖူးေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ေရႊထီးေတာ္ကို မပင့္ေဆာင္မွီ ဓါတ္ေတာ္၊ 
ဌာပနာေတာ္ မ်ားကို ေဒသခံဆရာေတာ္ ငါးပါး၊ ဘုရားဒါယကာ ဦးျမင့္စိုး၊ 
ဦးပ႑ိတို႔မွ ဌာပနာသြင္းေတာ္ မူသည္။ ဌာပနာ ေတာ္မူၿပီးသည္ႏွင့္ တၿပိဳင္နက္ 
ေရႊထီးေတာ္ ပထမအဆင့္ကို စတင္ၿပီး ပန္းရထားျဖင့္ ပင့္ေဆာင္ေတာ္မူသည္။ ေဒသခံ 
အတီးအမႈတ္ဝိုင္းကလည္း အၿငိမ့္ၿငိမ့္တီးမႈတ္၊ ပရိတ္သတ္လည္းရင္တမမျဖင့္ 
ေရႊထီးေတာ္တင္လွဴပူ ေဇာ္ၾကသည္မွာ အလြန္ၾကည္ႏူး ဝမ္းေျမာက္စရာ 
ေကာင္းလွေပသည္။ ထီးေတာ္ တင္လွဴပြဲ အစီအစဥ္ကို နံနက္ ၁၁ နာရီ ၁၅ မိနစ္တြင္ 
ေအာင္ၿပီ၊ ေအာင္ၿပီဟု သံုးႀကိမ္ရြက္ဆိုလွ်က္ အဆံုးသတ္ေတာ္မူသည္။ ဤတြင္ 
ေရႊထီးေတာ္ တင္လွဴပြဲ အခမ္းအနား ပထမပိုင္းၿပီးဆံုးပါသည္။
ဒုတိယပိုင္းအစီအစဥ္ကို
 တရိပူရျပည္နယ္ ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ခရီးသြားလာေရး ဝန္ႀကီး ဇိတန္ျဒာ ေခ်ာင္ဒ ရီ 
ဦးစီး၍ မဟာမုနိတိုးတက္ေရး ေဂါပကအဖြဲ႔မွ ႀကီးၾကပ္သည္။ ဒုတိယပိုင္း 
အခမ္းအနားကို ေန႔လည္ ၃ နာရီ တြင္ စတင္သည္။ ယင္း ဒုတိယပိုင္းအခမ္းအနား၌ 
အဖြင့္မိန္႔ခြန္းကို မဟာမုနိတိုးတက္ေရး ေဂါပကအဖြဲ႔ဝင္ ဦး ထြန္းခိုင္မွ 
ဘဂၤလီဘာသာစကားျဖင့္ မိန္႔ၾကားၿပီးေနာက္ “ေဗာဓိသုခ ဓမၼဓါတု 
အလိုေတာ္ျပည့္ေစတီေတာ္” ကို မဟာမုနိတိုးတက္ေရး ေဂါပက အဖြဲ႔အား 
လက္မွတ္ေရးထိုး လႊဲအပ္ေတာ္မူသည္။ ယင္းေနာက္ အလိုေတာ္ျပည့္ ဆရာေတာ္ဘုရားက 
ဗုဒၶ၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လမ္းစဥ္ကို ငါးမိနစ္ခန္႔ အက်ဥ္း ေဟာၾကားေတာ္မူသည္။ 
ၿပီးလွ်င္ ေစ တီေတာ္၏ အလွဴမွတ္တမ္း ေက်ာက္စာတိုင္ကို ဖြင့္လွစ္ေတာ္မူသည္။ 
ယင္းေနာက္ အခမ္းအနားအစီအစဥ္အ တိုင္း ဘုရားဒါယကာ ဦးျမင့္စိုးမွ အခုလို 
ေစတီေတာ္ ထီးေတာ္တင္ပြဲ ၿပီးေျမာက္ေအာင္ အားေပးကူညီ ေပးၾက သည့္ 
အလိုေတာ္ျပည့္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးႏွင့္ အတပည့္တပန္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည့္ ဦးပ႑ိတ၊ 
ဦးအရိယဝံသ၊ ဦးနႏၵာဘာသ၊ ေစတီေတာ္ၿပီးဆံုးေအာင္ထိ ကူညီေစာင့္ေရွာက္ေပးသည့္ 
ဦးစေႏၵာဒယ၊ တရိပူရျပည္နယ္ ယဥ္ ေက်းမႈႏွင့္ ခရီးသြားလာေရးဝန္ႀကီး မစၥတာ 
ဇိတန္ျဒာေခ်ာင္ဒရီ၊ မဟာမုနိ တိုးတက္ေရး ေဂါပကအဖြဲ႕တို႔အား 
အထူးေက်းဇူးတင္ရွိပါေၾကာင္း၊ မိမိအေနျဖင့္ ဤကဲ့သို႔ ေဝးလြန္ေသာေဒသမွာ 
အျမင့္ ဥာဏ္ေတာ္ ၂၇ ေပရွိ ေစ တီေတာ္ကို အစအဆံုး တစ္ဦးတည္း လွဴဒန္းရသည္မွာ 
အလြန္အကုန္အက်မ်ားေၾကာင္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာသာ တည္ထားကိုးကြယ္မည္ဆိုက 
ဤေစတီေတာ္ ၄ ဆူထိ ယခုကုန္က်ေငြျဖင့္ တည္ထား ကိုးကြယ္ႏိုင္ေၾကာင္း၊ ယင္းသို႔
 ေဝးလြန္ေသာ ေဒသမွာ ဘယ္ေလာက္ပဲ အကုန္အက်မ်ားမ်ား အခုလို ေအာင္ျမင္စြာ 
ထီးေတာ္တင္လွဴ ပူေဇာ္ႏိုင္ေသာေၾကာင့္ အလြန္ဝမ္းသာၿပီး သာဓုအႏုေမာဒနာ 
ေခၚပါေၾကာင္း ေျပာၾကားသည္။
၄င္းေနာက္
 ကာလကတၱားၿမိဳ႕၊ ေဗာဓိသုခ ပရဟိတေက်ာင္းမွ ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာ နေႏၵာဘာသ၊ 
မဟာမုနိတိုးတက္ေရး ေဂါပကအဖြဲ႔ ဥကၠ႒ ဝန္ႀကီး ဇိတန္ျဒာ ေခ်ာင္ဒရီတို႔မွ 
အသီးသီးမိန္႔ခြန္း ေျပာၾကားသည္။
တရိပူရ
 ျပည္နယ္သည္ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ အေရွ႕ေျမာက္ေဒသ ခုႏွစ္ျပည္နယ္အနက္ 
တစ္ခုအပါအဝင္ျဖစ္ သည္။ အေရွ႕ဘက္တြင္ အာသံျပည္နယ္ႏွင့္ မီဇူရမ္ျပည္နယ္၊ 
ေတာင္၊ ေျမာက္ႏွင့္ အေနာက္ဘက္တြင္ ဘဂၤလားေဒ့ခ်္ႏိုင္ငံတို႔ ဝိုင္းရံထားသည္။
 ရာသီဥတု အေျခအေနမွာ သာယာသည္။ ေႏြရာသီ၌ အျမင့္ဆံုး အပူ ရွိန္မွာ ၃၆ ဒသမ ၆ 
ဆဲလ္ခ် ဒီဂရီျဖစ္ၿပီး၊ အနိမ့္ဆံုးမွာ ၁၇ ဒသမ ၉ ဆဲလ္ခ် ဒီဂရီျဖစ္သည္။ 
ေဆာင္းရာသီ၌ အျမင့္ဆံုး အပူရွိန္မွာ ၂၈ ဒသမ ၉၊ အနိမ့္ဆံုးမွာ ၇ ဒသမ ၇ 
ဆဲလ္ခ် ဒီဂရီျဖစ္သည္။ တရိပူရျပည္နယ္၏ စုစု ေပါင္း လူဦးေရမွာ ၂၀၀၁ ခုႏွစ္ 
သန္းေခါင္စရင္းအရ ၃၁၉၁၁၆၈ ျဖစ္သည္။ ျပည္နယ္သည္ စုစုေပါင္း ၁၀၄၉၂ စတုရန္း 
ကီလိုမီတာ ရွိၿပီး အိႏၵိယႏိုင္ငံ စုစုေပါင္း ဧရိယာ၏ သုည ဒသမ ၃၂ 
ရာခိုင္ႏႈန္းျဖစ္သည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ ၏ျပည္နယ္မ်ားအနက္ တတိယအေသးဆံုး 
ျပည္နယ္လည္းျဖစ္သည္။ ျပည္နယ္ကို ခရိုင္ႀကီး ၄ ခုျဖင့္ ဖြဲ႔စည္း ထားသည္။ 
ယင္းတို႔မွာ ဒလိုင္းခရိုင္၊ ေျမာက္ပိုင္း တရိပူရ ခရိုင္၊ ေတာင္ပိုင္း 
တရိပူရ ခရိုင္၊ အေနာက္ပိုင္း တရိပူ ရခရိုင္တို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ ျပည္နယ္ရွိ 
စုစုေပါင္း ေျမဧရိယာ၏ ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းမွာ ေတာေတာင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ျပည္နယ္၌
 ဘဂၤလီလူမ်ဳိးသည္ အမ်ားဆံုးျဖစ္ၿပီး တိုင္းရင္းသား လူမ်ဳိးငယ္ ၁၉ မ်ဳိးတို႔
 စုေပါင္းေနထိုင္လ်က္ရွိ ေၾကာင္းသိရသည္။ ၄င္းလူမ်ဳိးငယ္ ၁၉ မ်ဳိးအနက္ 
ေမာက္လူမ်ဳိးႏွင့္ သက္လူမ်ဳိးတို႔သာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားျဖစ္ ၾကသည္။ 
သက်လူမ်ဳိးမ်ား ျဖစ္ဟန္ရွိသည္ဟု သမိုင္းသုေတသီမ်ားက ထင္ေၾကးေပးေနၾကေသာ 
ဆန္တာလ္လူ မ်ဳိးတို႔လည္း ထိုျပည္နယ္တြင္ပင္ ေနထိုင္လ်က္ရွိေၾကာင္း 
ေတြ႔ရပါသည္။ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စရင္းအရ ဗုဒၶ ဘာသာ ဦးေရမွာ ၃၂၇၉၀ 
ရွိေၾကာင္းသိရသည္။ (၂၀၀၁ ခုႏွစ္ ဘာသာေရးအရ သန္းေခါင္စရင္းကို မၾကာမွီ 
ထုတ္ေဝမည္ဟုလည္း သိရသည္။)
တရိပူရသမိုင္းကို
 ရာဇာမာလာေခၚ တရိပူရရာဇဝင္၌ ေကာင္းစြာ ေလ့လာႏိုင္ပါသည္။ ရာဇမာလာအဆို အရ 
တရိပူရႏိုင္ငံကို တစ္ခ်ိန္တုန္းက တရိပူရအမည္ရွိေသာ ဘုရင္တစ္ပါး 
အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။ ၄င္းဘု ရင္ကို အစြဲျပဳ၍ တရိပူရ ဟူေသာ 
အမည္တြင္လာေၾကာင္း ရွင္းျပထားသည္။ တစ္ခ်ဳိ႕ကလည္း တိေပၸရေတာင္ ကို အစြဲျပဳ၍ 
တရိပူရတြင္လာေၾကာင္း ယူဆၾကသည္။ ေဒသခံသူေတသီမ်ားအဆိုအရ တရိပူရဟူသည္ တူအိ 
ႏွင့္ ပရ ဟူေသာ စကား ၂ လံုးမွ ဆင္းသက္လာသည္ဟု ဆိုသည္။ (တူအိ=ေရ၊ 
ပရ=အနီးအနား၊ တရိပူရ=ေရ ႏွင့္စပ္ေသာ ေနေျမ)။ သို႔ရာတြင္ မစၥတာ ဟန္တာ၏ 
အဆိုအရ တရိပူရသည္ ဦးဒိုင္ပူၿမိဳ႕ရွိ တရိပူရဒါန အမည္ရွိ 
ဟိႏၵဴဘုရားေက်ာင္းကို အစြဲျပဳေခၚတြင္လာေၾကာင္းလဲ သိရသည္။ တရိပူရဒါန 
ဟိႏၵဴဘုရားေက်ာင္းသည္ ေန နတ္သားကို ရည္ရြယ္၍ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းသည္ဟု 
ဆိုသည္။ ဤအဆိုသည္ မ်ားစြာ ဆီေလ်ာ္မႈရွိေၾကာင္း မစၥတာ ဘေရာင္းကလည္း 
လက္ခံသည္။ မိမိအေနျဖင့္လည္း ဤအဆိုကို ေထာက္ခံပါသည္။ သို႔ရာတြင္  သမိုင္း၏ အတိအက်ကိုမူ ဆက္လက္ ေလ့လာရအံုးမွာ ျဖစ္ပါသည္။
မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ
 ေနေရာင္ျခည္ (ေနနတ္သား)ကို အစြဲျပဳေခၚတြင္လာေသာ ဤတရိပူရ ျပည္နယ္၌ 
ျမန္မာႏိုင္ငံျပည္တြင္း ျပည္ပသာသနာျပဳ အလိုေတာ္ျပည့္ဆရာေတာ္ဘုရား ဦးစီး၍ 
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ အမွတ္--------- ေန ဘုရားဒါယကာ ဦးျမင့္စိုး၊ ဘုရားဒါယိကာမ 
ေဒၚႏွင္းႏွင္းေအးတို႔ မိသားစု တည္ထားလွဴဒါန္းပူေဇာ္အပ္ေသာ “ေဗာဓိသုခ 
ဓမၼဓာတု အလိုေတာ္ျပည့္ေစတီေတာ္” သည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေနျခည္မွာ 
ေရႊရည္ေလာင္းေနမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း တင္ျပလိုက္ရပါသည္။
 
 
 
 
 
No comments:
Post a Comment